Nieuws

The Mall Gorinchem maakt documentaire met jongeren

In de documentaire, die gefinancierd is vanuit fondsen, worden de Gorinchemse jongeren Soufiane Faik, Dylan MacPhail, Andy Twilt en Jack Bunga een jaar lang gevolgd, nadat ze de Mediawijsheid Award 2018 hebben gewonnen met het muzieknummer ‘Keuzestress’. In een avondvullend programma geven ze op muzikale wijze uiting aan thema’s dat hen bezighoudt. Ze nemen ons mee in de zoektocht naar zichzelf. Niks blijft onbesproken. 

Foto: The Mall

Jack is één van de hoofdrolspelers en weet als geen ander dat het niet altijd makkelijk is om een jongere te zijn in deze snel veranderende samenleving. “Stel je bent nu 15, dan maak je dingen mee die je op je 25 hoort mee te maken. Daardoor wordt je snel volwassen. Mensen hebben al gauw een verkeerd beeld van ons. Ze denken dat we nietsnutten zijn en de hele dag op onze telefoon kijken.” 

Eenzijdige beeldvorming

Volgens jongerenwerker en productieleider Matheus Sales de Moura is het hard nodig dat er geluisterd wordt naar jongeren zoals Jack. “Regelmatig overheerst de eenzijdige beeldvorming rondom de doelgroep waarmee we werken. Excessen en incidenten zijn niet goed te praten en worden terecht veroordeeld.” Tegelijkertijd merk De Moura dat er vaak weinig interesse is naar wat er daadwerkelijk in jongeren omgaat. “Weten we echt wat hen drijft en waarom ze doen wat ze doen? Als jongeren een kans krijgen om hun formele stem te laten horen in bijvoorbeeld een jongerenplatform, dan komen hier vaak autochtone en hoog opgeleide jongeren op af. Onze doelgroep zoekt vaak hun eigen weg om hun stem te laten horen. Ze spuiten graffitileuzen, schrijven rapteksten of verspreiden hun mening op social media.”

Jongerenwerkers

Om in te kunnen spelen op de belevingswereld van jongeren is The Mall sinds 2002 actief in Gorinchem. Zij legt de verbinding doormiddel van coaching, inloopcentra, straatwerk, meidenwerk, zaalvoetbal en social medialessen en helpt jongeren een plaats in te nemen binnen de samenleving. Dit sluit naadloos aan op de lokale visie die Youth for Christ Nederland de afgelopen jaren in 23 plaatsen heeft ontwikkeld onder leiding van directeur Bram Rebergen. “The Mall Gorinchem is een goed voorbeeld van wat ons lokale werk teweeg kan brengen. Deze jongeren begeven zich in een weerbarstige werkelijkheid waardoor ze soms verder van de huidige samenleving afstaan dan nodig. De jongerenwerkers staan naast hen en geloven in hun talenten en potentieel.” 

Gezicht geven

Rebergen hoopt dat de premièreavond van de 42 minuten durende documentaire een nieuw startpunt geeft om jongeren zoals Jack een gezicht te geven. “Het streven moet zijn om met elkaar de kloof te dichten tussen de belevingswereld van deze jongeren en de huidige samenleving.” 

Kijk voor meer informatie en gratis tickets op www.themallgorinchem.nl/destemvanjongeren.